Spaţiul artistic expandat în centrul Bucureştiului / Adrian Guţă

Episodul al doilea al programului Spaţiu expandat, program iniţiat şi coordonat de către Judit şi Mihai Balko, s-a intitulat Individ şi masă. După Migrare şi reaşezare (2011), după “experimentul” în perimetrul unui singur reper urban: Parcul Kiseleff, spaţiul pe care sculptorii tocmai numiţi şi-au propus să-l cucerească împreună cu alţi artişti, s-a extins (expandat) spectaculos, definind un posibil traseu de plimbare culturală în miezul Bucureştiului, din Centrul Istoric până pe Bulevardul Magheru.

De această dată, arta în spaţiul public concepută ca o replică dată în termeni contemporani sculpturii monumentale tradiţionale, adică propunându­­-şi îmbogăţirea/remodelarea estetică pe termen scurt a unui punct sau altul de pe harta oraşului, intervenţie realizată cu alte structuri/materiale decât cele consacrate, a ieşit literalmente în calea celor ce străbat trasee pietonale aglomerate, mult frecventate, asociate cu străzi, pieţe, edificii marcante pentru istoria capitalei României; există, între proiectele care constituie grupajul la care ne referim, unul care intră direct în dialog cu statuara clasicizantă chiar dacă de vârstă recentă.

Tema Individ şi masă, probabil şi spaţiile propuse de semnatarii programului, au atras  mai multe propuneri decât Migrare şi reaşezare. Procesul de selecţie nu a fost uşor. Artiştii au fost “provocaţi” să mediteze la aspecte ale identităţii individuale şi de grup în context citadin contemporan, configurat într-un oraş în care istoria şi globalizarea se întâlnesc/se confruntă în modalităţi multiple, cu variante de la seducător la paradoxal.

In zona Curtea Veche-Hanul lui Manuc, Stomacul lui Mihai Balko a asimilat simbolic istorie bucureşteană şi s-a constituit în alcătuire obiectuală destinată interactiv relaxării, inclusiv în variante ludice particularizate de copii. Pe latura dinspre Strada Franceză a Muzeului Naţional de Istorie (înainte vreme Palatul Poştelor), Claudiu Cobilanschi a ridicat o Coloană a şefilor ca “monument” al ierarhiilor reale şi imaginare ce îndepărtează individul de putere şi de mecaniasmele administrative.

Pe latura dinspre Calea Victoriei a aceluiaşi edificiu, Ileana Oancea a creat o Stradă pe trotuar, un “ecou” al paşilor trecătorilor, prin mulajele unor perechi de picioare, parcă primind “defilarea” fluxului pietonal; din păcate, reacţia de accentuată “apreciere” a instalaţiei a dus la dispariţia ei treptată, prin smulgerea componentelor, martori finali ai existenţei sale rămânând doar urmele “paşilor” artificiali…

O porţiune a pietonalului care mărgineşte Parcul Cişmigiu când cobori pe Bulevardul Regina Elisabeta, a fost inspirat personalizată de către Dorina Horătău printr-o structură labirintică din material textil, întinsă pe un cadru metalic, “traducând” vizual complicata mişcare a persoanelor şi destinelor pe “culoarul” dintre universul construit şi cel natural: Dincoace/dincolo.

In vecinătatea noii ecvestre a Regelui Carol I, Cristina Iacobescu a realizat un desen-efigie împrejmuit, intitulându-şi intervenţia Locul faptei şi trimiţând la promovarea mediatică spectaculară şi la crearea de mituri urbane, culturale… Judit Balko a adus “casa”  generică pe trotuar, a relocat-o, fie şi fragmentar , în acelaşi timp cu discreţie (Bulevardul Magheru);

Zidul meu provoca atenţia trecătorului, grăbit sau nu, printr-o poetică amintire  a locuirii, stratificată, “semnalizată” la nivelul structurilor (ciment, lemn) şi cromatic. Au îmbogăţit programul de proiecte ale celor şase artişti, două performance-uri realizate de Valentina Chiriţă.

“Capitolul” din 2012 al Spaţiului expandat a fost, în opinia mea, o reuşită, o continuare firească şi totodată o împingere a limitelor întru cucerirea spaţiului public, faţă de proiectul de anul trecut. Au existat, ce-i drept, şi reacţii neconforme cu civilitatea urbană din partea unor receptori. Pupitrele purtând informaţii despre fiecare lucrare au fost, desigur, necesare şi binevenite – şi ele fac parte din efortul de modelare a comportamentului public faţă de propunerile din zona culturii vizuale, care au coborât în stradă.

un text de Adrian Guţă

Leave a Comment

Filed under 2012

Comments are closed.